Kurs i offentlighetsloven
Deltakerne vil få en generell innsikt i og forståelse for det offentliges plass i samfunnet, de oppgaver som skal løses og det rammeverket som ligger til grunn.


Målgruppe for kurset
Ledere, saksbehandlere, informasjonsmedarbeidere og arkivpersonal
Formål med kurset
Sikre raskere saksbehandling, mer likhet/anvendelse og bedre kvalitet i tjenesten.
Kursdagen vil gi en praktisk innføring i
- Hovedreglene i Offentlighetsloven
- Håndtering av offentlige dokumenter
- Vurdering av offentlighet, habilitet og dokumentåpenhet
Offentleglova, som trådte i kraft 1.1.2009, skal sikre alle rett til innsyn i forvaltningens saksdokumenter. Samtidig skal loven ivareta behovet for intern diskusjon i arbeidsprosessene. Den skal også sikre fortrolighet og rettssikkerhet for enkeltpersoner og næringsdrivende som gir informasjon om seg og sitt til forvaltningen.
Timeplan
Kl. 09.00-12.00
- Bevisstgjøring av de sentrale bestemmelsene som regulerer kommunal saksbehandling
- Hvordan skape systemer for å ivareta at de sentrale lovene aktivt blir fulgt i saksbehandlingen?
- Hva er formålet med offentlighetsloven?
Kl. 13.00-12.45 Lunsj
Kl. 12.45-15.00
- Hvorfor er åpenhet og innsyn viktig i samfunnet?
- Hvem skjermes dokumenter for, hvorfor skjermer vi?
- Innsynsretten: når begynner den å gjelde?
- Journalføring, fortløpende journalføring og hvorfor er det viktig?

Ane Sofie Tømmerås
Ane Sofie Tømmerås har arbeidet som advokat siden 2004 og er daglig leder i Advokathuset Justisia AS. I tillegg til å være advokat, er Ane Sofie sertifisert advokatmekler. Med bakgrunn fra politikk og offentlig forvaltning, har hun holdt foredrag og kurs for blant annet KS Agenda og JUS.
Ane Sofie arbeider særlig med avtalerett og juridisk rådgivning til mindre bedrifter. Hun har spesialisert seg på arbeidsrett og offentlige erstatningsordninger, og hjelper også brukere som trenger bistand i kommunikasjon med offentlig forvaltning.
Av utdanning har hun fullført juss ved Universitetet i Oslo og har en mastergrad i internasjonal politikk og juss (Master in International Public Policy) på Johns Hopkins University.
Ane Sofie har to perioder bak seg som stortingsrepresentant, og har blant annet jobbet som journalist og som saksbehandler i Justisdepartementet. Hun har hatt en rekke tillits- og styreverv i organisasjoner og selskap. I tillegg har hun forfattet artikler, og gitt ut en fagbok om offentlige erstatningsordninger.

Karoline Bjerke Wangberg
Karoline Bjerke Wangberg er advokat i Advokatfirmaet Trident. Hun har bred erfaring fra kommunal sektor, herunder som juridisk rådgiver og advokat i Vefsn kommune og HR-jurist i Indre Østfold kommune. I tillegg har hun jobbet som advokat i privat sektor innen flere fagområder. Hun har også etablert og drevet egne advokat- og konsulentfirmaer.
Karoline arbeider særlig mot kommuner, små bedrifter og gründere. Hun har spesialisert seg innen kommunalrett, spesiell forvaltningsrett, arbeidsrett og avtalerett, og bistår også privatklienter.
Karoline har mastergrad i rettsvitenskap i 2009 med spesialisering i kommunalrett, odels -og åsetesrett og selskapsrett.
Informasjon om digitale kurs:
- Kurset vil bli gjennomført på Teams eller Zoom.
- Du vil motta nærmere beskjed og link etter hvert som kursdagen nærmer seg.
Har du spørsmål eller trenger support?
- E-post: info@ksagenda.no
- Telefon: 24 13 28 00
Råd ved fysiske kurs:
- Hold deg hjemme når du er syk.
- Hold hendene rene.
Har du spørsmål eller trenger support?
- E-post: info@ksagenda.no
- Telefon: 24 13 28 00
Dersom du har behov for hotell i forbindelse med kurset har vi følgende hotellavtale du kan benytte deg av KS Agenda sin hotellavtale. Trykk på linken for å se kapasitet og tilgjengelighet.
NB! Rommet gjøres opp direkte av deltaker på hotellet
Påmeldingen er bindende.
Ved avbestillinger/endringer:
- Inntil 3 uker før kurs-/konferansestart krediteres beløpet i sin helhet
- Mindre enn 3 uker før konferansestart gis ingen refusjon av deltakeravgiften og måltider
Avbestilling gjøres skriftlig til info@ksagenda.no.
Det tas forbehold om nok antall påmeldte for at kurset skal gå.
1 uke før kurset vil du motta detaljer om oppmøte. Dersom du ikke mottar denne informasjonen ber vi deg om å ta kontakt med oss per telefon eller e-post.
Det tas forbehold om programendringer.
OU-fondet er kommunesektorens opplærings- og utviklingsmidler som skal brukes til «arbeidsgiverrelatert ledelsesutvikling», hvor målgruppen er ledere.
Kommuner, fylkeskommuner og bedrifter som er en del av denne ordningen vil kunne få refundert deltakeravgiften på kurs og seminarer som tilfredsstiller definisjonen «arbeidsgiverrelatert ledelsesutvikling».
Det gjøres oppmerksom på at OU-midlene KUN dekker deltakeravgiften. Eventuelle kostnader knyttet til reise og opphold må dekkes av den enkelte deltaker selv.
Dette kurset er omfattet av ordningen om forhåndsgodkjente kurs hvor det ikke skal søkes om støtte fra OU-midlene. Det skal bare sendes inn refusjonskrav når man har mottatt faktura for kursavgiften. Vi refunderer ikke registreringsbekreftelser.
Skjema for refusjon finner man på www.ks.no/ou-skjemaer.
Viktig! Er det flere deltagere fra en kommune/fylkeskommune/virksomhet på et kurs, skal det sendes inn ett samlet refusjonskrav for alle deltakerne
Oslo kommune og privatpersoner kan IKKE søke om støtte fra dette fondet.
Du kan også lese mer om OU-midler her.