ChatGPT og kunstig intelligens i skolen: Muligheter og utfordringer
Hva er egentlig ChatGPT, og hvor fort går utviklingen av kunstig intelligens? Hva er utfordringene med å bruke ChatGPT i skolen, og hvordan kan vi vurdere elevens kompetanse med den nye teknologien?


På fagdagen vil vi utforske disse spennende spørsmålene og lære mer om hvordan skolen kan håndtere den nye teknologien. Vi vil se på både mulighetene og utfordringene i fremtidens skole.
Maskiner som tenker
Inga Strümke, Forsker NTNU/Simula

Kunstig intelligens (AI) og Chat GPT er ikke lenger bare på laben – den er nå en del av den virkelige verdenen! Inga Strümke er en forsker på kunstig intelligens som har skrevet boken "Maskiner som tenker - Algoritmenes hemmeligheter og veien til kunstig intelligens".
Hva er egentlig Chat GPT? Og hvor fort går utviklingen av kunstig intelligens? Hva er maskinlæring godt for og hva er utfordringene? Inga tar oss gjennom utviklingen av maskinlæring og kunstig intelligens, og forteller oss hva vi kan forvente oss i fremtiden.
Hun legger vekt på viktigheten av å delta i utviklingen av AI, men samtidig stille høye krav til forståelse og ansvarlig bruk, med fokus på mennesket i sentrum.
Hvordan elever kan bruke ChatGPT på en tryggere måte

Haakon Meland Eriksen, Produktansvarlig i Kommuneforlaget
Når vi ser ansikter, dyr og figurer i skyer eller rare trær, sanser vi mønster uten realitet i virkeligheten. Fenomenet heter pareidoli. AI-pareidoli er nytt for mange. Vi er vant til at datamaskiner gir oss informasjon den har tilgang til, men vi er ikke vant til at den dikter opp svar. Basert på mønster den har oppfattet i alt den har sett, oppfyller ChatGPT det mønsteret vi forventer fra ledeteksten vi gir. Det kan føre til AI-pareidoli. ChatGPT har formuleringsevne, men ikke fagkunnskap. Det kan være vanskelig å se forskjellen, særlig for elever uten fagkompetanse. Elever må lære hvordan de kan bruke ChatGPT på en tryggere måte.
I dette foredraget vil Haakon presentere et eksempel på hvordan elever gjerne starter med ChatGPT i skolen. Han vil også vise hvordan elever kan få bedre svar og mindre hallusinasjoner ved bruk av ChatGPT.
Haakon jobber til daglig med språk og begreper, språkteknologi og kunstig intelligens, digitale læremidler og læringsanalyse. Haakon har tidligere jobbet som lærer, og har derfor også god erfaring med arbeidsmetodene i skolehverdagen.
Hva er utfordringsbildet med AI?
Christian Sørbye Larsen, Prosjektleder SkoleSec, KS

Foredraget vil ta for seg utfordringene knyttet til personopplysningsloven (GDPR) i forbindelse med bruken av kunstig intelligens og AI-teknologi. Gjennom foredraget belyses utfordringer og muligheter knyttet til bruk av AI og ChatGPT i ulike sammenhenger, og hvordan skolen bør møte disse utfordringene i fremtiden.
Christian Sørbye Larsen har siden mai 2020 jobbet i KS (FID) med ansvar for SkoleSec. I prosjektet SkoleSec har kommuner og fylkeskommuner gått sammen om å styrke arbeidet med personvern og informasjonssikkerhet knyttet til digitalt læringsmiljø. Målet er bedre ivaretakelse av personvern og informasjonssikkerhet.
Når AI og eleven jobber sammen, hvordan vurderer vi elevens kompetanse?

Sofie Aarnes, avdelingsleder Vestsiden Ungdomsskole, Kongsberg kommune
AI og ChatGPT er nå en del av skolehverdagen, og elevene bruker teknologien uten at skolen har full kontroll på bruken. Teknologien er fortsatt i en eksperimentell fase, og utviklingen går raskere enn skolen kan tilpasse seg.
Sofie har god erfaring med digitalisering i ungdomsskole og videregående skole. I foredraget vil hun se på hvordan elevenes læring og kompetanse kan vurderes når ny teknologi tas i bruk. Hun vil også diskutere styrker og svakheter ved bruk av ChatGPT, samt hvordan vi kan vurdere elevens kompetanse når de bruker kunstig intelligens. Hvordan kan teknologien i skolen bli en mulighet heller enn en begrensning i vurdering av elevene?
Målgruppe
Ledere, rektorer, skoleeiere, IKT-ansvarlige og lærere. Webinaret er også åpent for alle som har interesse av temaet.
Nyttig informasjon
Er du ikke tilgjengelig til å se webinaret den 10.august, vil du få tilgang til en personlig link med opptak i etterkant. Linken vil være tilgjengelig i ca. 4 uker. Det er kun de som er påmeldt webinaret som vil få tilgang til link med opptaket.
*Det tas forbehold om at det kan komme endringer i programmet
Chat GPT og AI i skolen: Muligheter og utfordringer
*Det tas forbehold om at det kan komme endringer i programmet
- Kl. 09:00-09:45: Maskiner som tenker, Inga Strümke, Forsker NTNU/Simula
- Kl. 09:45-09:55: Pause
- Kl. 09:55-10:20: Hvordan elever kan bruke ChatGPT på en tryggere måte, Haakon M. Eriksen, Kommuneforlaget
- Kl. 10:20-10:40: Hva er utfordringsbildet med AI? Christian Sørbye Larsen, KS
- Kl. 10:40-10:45: Benstrekk og pause
- Kl. 10:45-11:25: Når AI og eleven jobber sammen, hvordan vurderer vi elevens kompetanse? Sofie Aarnes, avdelingsleder Vestsiden Ungdomsskole, Kongsberg kommune
- Kl. 11:25-11:30: Spørsmål, oppsummering og takk for nå

Inga Strümke
Inga Strümke er en av landets ledende forskere på kunstig intelligens. Hun har forsket på bruk av maskinlæring i partikkelfysikk og jobbet med kunstig intelligens siden hun avsluttet doktorgraden sin. Gjennom forskningen har hun sett både hvor bra og hvor dårlig kunstig intelligens kan fungere, avhengig av hvordan den brukes og tolkes.
Inga har diskutert mange emner, blant annet relativitetsteori, gravitasjonsbølger, kvantefysikk, statistisk modellering og kunstig intelligens, i ulike medier. Hun er opptatt av AI-debatten i Norge og internasjonalt, og har erfaring som keynote speaker og TEDx-foredragsholder.
Inga jobber som forsker ved Norwegian Open AI Lab på NTNU og har også en bistilling som forsker hos SimulaMet. Hun har tidligere jobbet med ansvarlig AI og algoritmerevisjon i PwC. I 2019 mottok hun UiB sin formidlingspris, og i 2020 ble hun kåret til en av Norges 50 fremste tech-kvinner og en av Norges kvinnelige forbilder innen kunstig intelligens. Inga er en kjent internasjonal foredragsholder og har laget flere videokurs om kunstig intelligens, også på spansk.
Hun er også et kjent ansikt i norsk media og har deltatt i kjente programmer som Lindmo og Klasse Quizzen. Inga har også vært podcast-vert for Norsk råd for digital etikk.

Haakon Meland Eriksen
Haakon Meland Eriksen jobber i Kommuneforlaget, som har som visjon å gjøre hverdagen enklere og bedre for innbyggere i Norge. Kommuneforlaget utvikler digitale verktøy som hjelper kommunene med å fornye seg og yte bedre tjenester til både innbyggere og ansatte.
Haakon jobber til daglig med språk og begreper, språkteknologi og kunstig intelligens, digitale læremidler og læringsanalyse. Haakon har tidligere jobbet som lærer, og har derfor også god erfaring med arbeidsmetodene i skolehverdagen.

Christian Sørbye Larsen
Christian Sørbye Larsen har siden mai 2020 jobbet i KS (FID) med prosjektleder for SkoleSec. I prosjektet SkoleSec har kommuner og fylkeskommuner gått sammen om å styrke arbeidet med personvern og informasjonssikkerhet knyttet til digitalt læringsmiljø. Målet er bedre ivaretakelse av personvern og informasjonssikkerhet.

Sofie Aarnes
Sofie Aarnes er utdannet sivilingeniør og lektor og har jobbet på ungdomstrinnet og i videregående skole i 11 år. Hun har undervist i teknologi- og realfag og har de siste årene også jobbet som ikt-veileder, kursholder og skoleleder. Hun er opptatt av god vurderingspraksis og elevinvolvering.
Informasjon om digitale kurs:
- Kurset vil bli gjennomført på Teams eller Zoom.
- Du vil motta nærmere beskjed og link etter hvert som kursdagen nærmer seg.
Har du spørsmål eller trenger support?
- E-post: info@ksagenda.no
- Telefon: 24 13 28 00
Råd ved fysiske kurs:
- Hold deg hjemme når du er syk.
- Hold hendene rene.
Har du spørsmål eller trenger support?
- E-post: info@ksagenda.no
- Telefon: 24 13 28 00
Dersom du har behov for hotell i forbindelse med kurset har vi følgende hotellavtale du kan benytte deg av KS Agenda sin hotellavtale. Trykk på linken for å se kapasitet og tilgjengelighet.
NB! Rommet gjøres opp direkte av deltaker på hotellet
Påmeldingen er bindende.
Ved avbestillinger/endringer:
- Inntil 3 uker før kurs-/konferansestart krediteres beløpet i sin helhet
- Mindre enn 3 uker før konferansestart gis ingen refusjon av deltakeravgiften og måltider
Avbestilling gjøres skriftlig til info@ksagenda.no.
Det tas forbehold om nok antall påmeldte for at kurset skal gå.
1 uke før kurset vil du motta detaljer om oppmøte. Dersom du ikke mottar denne informasjonen ber vi deg om å ta kontakt med oss per telefon eller e-post.
Det tas forbehold om programendringer.
Påmeldingen er bindende.
Ved avbestillinger/endringer:
- Inntil 3 uker før webinaret krediteres beløpet i sin helhet
- Mindre enn 3 uker før webinaret gis ingen refusjon av deltakeravgiften
Avbestilling gjøres skriftlig til info@ksagenda.no.
Dagen før webinaret vil du motta personlig link til sendingen. Dersom du ikke mottar denne informasjonen ber vi deg om å ta kontakt med oss per telefon eller e-post.
Det tas forbehold om programendringer.
OU-fondet er kommunesektorens opplærings- og utviklingsmidler som skal brukes til «arbeidsgiverrelatert ledelsesutvikling», hvor målgruppen er ledere.
Kommuner, fylkeskommuner og bedrifter som er en del av denne ordningen vil kunne få refundert deltakeravgiften på kurs og seminarer som tilfredsstiller definisjonen «arbeidsgiverrelatert ledelsesutvikling».
Det gjøres oppmerksom på at OU-midlene KUN dekker deltakeravgiften. Eventuelle kostnader knyttet til reise og opphold må dekkes av den enkelte deltaker selv.
Dette kurset er omfattet av ordningen om forhåndsgodkjente kurs hvor det ikke skal søkes om støtte fra OU-midlene. Det skal bare sendes inn refusjonskrav når man har mottatt faktura for kursavgiften. Vi refunderer ikke registreringsbekreftelser.
Skjema for refusjon finner man på www.ks.no/ou-skjemaer.
Viktig! Er det flere deltagere fra en kommune/fylkeskommune/virksomhet på et kurs, skal det sendes inn ett samlet refusjonskrav for alle deltakerne
Oslo kommune og privatpersoner kan IKKE søke om støtte fra dette fondet.
Du kan også lese mer om OU-midler her.